در تاریخ ۳/۶/۹۸ و در طی هفته ای که گذشت تعداد جوجه یکروزه در برخی از مراکز پرورش حذف شده و فیلم های آن در فضای مجازی پخش شد. فیلمی که منتشر شده متعلق به برخی مراکز بزرگ پرورش جوجه یکروزه هست

طبیعتا با مدیران شرکت تماس گرفتیم و جویای موضوع شدیم طبق اعلام مدیران این شرکت ها حذف به دلیل ازدیاد عرضه و کاهش قیمت رخ داده است.

 ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه نیاز اعلامی برای جوجه یکروزه است که به صورت عملی چیزی بیشتر از ۱۱۰ میلیون قطعه در ماه نیاز کشور نیست و ما الان چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون قطعه در ماه مازاد تولید داریم( آمار و اطلاعات انجمن جوجه یکروزه) با توجه به این تفاوت ، نیاز عملیاتی طبیعی است کاهش قیمت رخ خواهد داد.

اما واقعیت چیست؟

 در هفته گذشته حدود ۴۰۰ هزار قطعه تا تاریخ چهارشنبه ۶/۶/۹۸ حذف شد پس بنابراین این موضوع اثر بزرگی بر بازار ندارد اما اثر روانی مناسب که انجمن جوجه یکروزه به دنبال آن است را بوجود آورده  است .

حقیقت این است در حال حاضر هر جوجه حدود ۲۵۵۰ تومان توسط سازمان تعزیرات قیمت خورده اما حدود ۱۵۰۰ تومان در بازار بفروش میرسد که ضرر ۱۰۰۰ تومانی در هر جوجه را پدید آورده است .

در جلسه امروز ۱۱/۶/۹۸ انجمن جوجه یکروزه، ریاست انجمن جناب آقای فاروغی چند پیشنهاد برای کنترل قیمت جوجه ارائه کردند که به ترتیب اولویت انجام خواهند شد و در صورتی که هر راهکار موثر واقع نشد راهکار بعدی نیز به موارد قبلی اضافه میگردد .

  • عرضه تخم مرغ به شکل تخم مرغ خوراکی
  • خارج کردن تخم مرغ های اضافه از دستگاه جوجه کشی بعد از سن ۱۵ روزگی
  • کاهش سن حذف گله به ۶۲ تا ۶۴ هفته که طبعا کاهش تولید را در پی خواهد داشت.

نتیجه گیری: قطعا روش های که انجمن در نظر گرفته است اگر عملیاتی شود قیمت جوجه افزایشی خواهد بود و همچنین قیمت تخم مرغ کمی کاهش خواهد یافت .

چون اولین راه حل عرضه تخم مرغ به شکل خوراکی است .بنابراین زمان فعلی برای جوجه ریزی مزارع گوشتی مناسب است زیرا در صورت تعلل و گذشت زمان با اقدامات پیش بینی شده قیمت جوجه افزایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.