الف: کمبود کلسیم در جیره غذایی حیوانات جوان و در حال رشد باعث نقص در معدنی شدن استخوان‌ها و نرمی استخوان یا رکتز می‌شود.
ب: کمبود کلسیم در حیوانات بالغ باعث ابتلای آنها به عارضه استئومالاشیا یا پوکی استخوان می‌شود. در این حالت بازجذب کلسیم از استخوان‌ها بدون جایگزین شدن آن باعث ایجاد استخوان‌های پوک و شکننده خواهد شد.
ج:کاهش تولید و کیفیت پوسته تخم‌مرغ: با توجه به اینکه به ازای تولید هر تخم مرغ حدود ۲ گرم یا بیشتر کلسیم از بدن مرغ دفع می‌شود کمبود کلسیم در جیره در ابتدا کاهش کیفیت پوسته آهکی و در نهایت توقف تولید تخم‌مرغ را باعث می‌شود.

د: ابتلا به تب شیر: پس از زایمان و در حدود ۱۵ روز ابتدای دوره شیردهی، گاوها به شدت به کمبود کلسیم مبتلا می‌شوند. کاهش شدید کلسیم خون (رسیدن به زیر ۵ میلی گرم در میلی لیتر) باعث ابتلای حیوان به عارضه تب شیر یا فلجی زایمان خواهد شد. در این حالت کاهش سطح کلسیم سرم، تشنج‌های ماهیچه‌ای و در موارد شدید فلجی و بی حسی کامل اتفاق خواهد افتاد.
ه: فلجی کلسیم در مرغان مادر گوشتی: ای عارضه در مرغان مادر گوشتی جوان و در سنین ۲۵ تا ۳۰ هفتگی ظاهر شده و باعث افزایش میزان تلفات می‌شود. این عارضه بدلیل کاهش غلظت کلسیم خون (کمتر از ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلی گرم درمیلی لیتر)، فلجی و مرگ در اثر عدم کاریی قلب و سیستم تنفس ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.