امروزه در ضدعفونی مرغداری ها و مراکز پرورش طیور ، در بسیاری از موارد ، آهک جایگزین مواد شیمیایی شده است. زیرا آهک علاوه بر قیمت بسیار ارزان نسبت به شوینده های شیمیایی همچنین فاقد بسیاری از خطرات این مواد برای مرغ و پرندگان می باشد. انواع آهک مورد مصرف در مرغداری شامل آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) و آهک زنده (اکسید کلسیم) است.
آهک به دلیل دارا بودن پی اچ بالا قادر به از بین بردن سلول های زنده است. در نتیجه می تواند بسیاری از باکتری ها و قارچ های مولد بیماری در مرغداری ها را از بین ببرد. از آهک به دو صورت در ضدعفونی مرغداری استفاده شود. روش اول این است که آهک هیدراته را با آب ترکیب کرده و در حوضچه ورودی مرغداری می ریزند تا هر شخصی که قصد ورود به محل را دارد ، عاری از هر گونه عامل بیماری زای خارجی شود.
روش دوم مصرف آهک در مرغداری همچون دیگر مواد شیمیایی است. به این صورت که محلولی از آب و آهک تهیه نموده و توسط آن ، دیوار ها و کف سالن پرورش جوجه ها را شستشو می دهند. آهک در کنترل و نابودی بسیاری از عوامل بیماری زای صنعت پرورش طیور همچون آنفولانزای مرغی ، بیماری نیوکاسل و اورنیتوزیس ماثر و کارامد است.
آهک از نظر شیمیایی یک ماده ای قلیایی بوده و در صورت مصرف آن در مرغداری ، پی اچی برابر با ۱۲ را ایجاد می کند. این پی اچ می تواند غشاء سلولی عوامل بیماری زا را نابود کرده و محیط را پاکسازی نماید. همچنین آهک از طریق ایجاد تغییر در سطح آمونیاک ، میزان نیتروژن کف سالن را کم می کند. این عوامل سبب پاک سازی محیط از وجود باکتری ها و قارچ های بیماری زا خواهد شد.
البته هشدار هایی نیز در زمینه مصرف آهک در مرغداری ها وجود دارد که باید توجه زیادی به آن نمود. اولا باید دانست همان گونه که آهک سبب نابودی سلول های بیماری زا می شود ، بر بافت های زنده پرندگان نیز تاثیر مشابهی داشته و می تواند برای آنها خطرناک بوده و باعث سوختگی پوست و پر طیور شود بنابراین باید ضدعفونی بوسیله آهک را در زمانی انجام داد که گله در سالن حضور نداشته باشد. اصولا ضدعفونی سالن های مرغداری در پایان دوره و پیش از جوجه ریزی دوره بعد انجام می شود.
از طرفی کود مرغی یکی از بهترین کود های کشاورزی بوده و آهک ماده ای زیان آور در کشاورزی می باشد. بنابراین باید بقایای آهک را از کود مرغی زدود. وجود آهک سبب کاهش خطرناک سطح نیتروژن و فسفر بعنوان مهمترین عناصر مورد نیاز گیاهان می شود. وجود آهک در خاک زمین های کشاورزی موجب سوختن گیاهان شده و صدمات شدیدی به حاصلخیزی گیاهان خواهد زد.
آهک مصرفی در ضدعفونی مرغداری از نوع آهک هیدراته است که ظاهری پودری داشته و در صورت ترکیب با آب ، شیره ای سفید رنگ به نام آب آهک تولید می کند. اما در عین حال می توان از آهک زنده ، چه به صورت کلوخه و چه به صورت پودری هم استفاده نمود زیرا ترکیب آهک زنده با آب نیز منتج به تولید آهک هیدراته خواهد شد.

آهک پاشی سالن مرغداری

آهک پاشی سالن مرغداری و پروش طیور به دلیل خاصیت فوق العاده خوب آهک است. آهک ضدعفونی کننده یکی از ترکیبات تولید شده از سنگ آهک موجود در معادن است که کاربرد های زیادی در مصارف انسانی ، حیوانی و گشاورزی دارد. پودر آهک به صورت گسترده ای برای ضدعفونی و میکروب کشی جهت دفن زباله های عفونی ، دفن اجساد در دوران همه گیری کرونا ، انجام آفت کشی درختان میوه و ضدعفونی اماکن مختلف استفاده می شود.

آهک ضدعفونی مرغداری چیست

اگر چه همه انواع اهک ها دارای خاصیت میکروب کشی هستند اما برای استفاده موثر تر از آن باید از محلولی به نام آب آهک استفاده نماییم. آب آهک از ترکیب آهک در آب بدست می آید و مایعی سفید رنگ ، با بوی خاک مانند و بسیار قلیایی است. قلیایی بودن آهک سبب می شود تا میکروارگانیسم های بیماری زا را به راحتی از بین ببرد. اما آهک خام به صورت کلوخه آهک یا پودر سنگ آهک در آب حل نمی شود و به سرعت ته نشین می گردد. به همین خاطر باید از انواع دیگر اهک استفاده نمود. برای آهک پاشی سالن مرغداری می توانیم از آهک زنده که به راحتی در آب قابل انحلال است و یا آهک هیدراته که تا حدودی محلول می باشد استفاده نماییم.
آهک زنده یا آهک پخته شده به میزان زیادی تمایل به ترکیب شدن با آب دارد و می توان مقادیر زیاد آن را در آب حل نمود. اما این ماده در صورت تماس با آب ، گرما و گاز زیادی آزاد می کند و به همین خاطر استفاده از آن می تواند برای انسان خطرناک باشد. بهترین نوع آهک ضدعفونی کننده ، آهک هیدراته (آهک شکفته شده) است که به صورت پودری سفید رنگ می باشد. اهک هیدراته در آب حل نمی شود اما زمان کافی برای ته نشین شدن را به ما می دهد تا بتوانیم سالن مرغداری ، گاوداری یا هر مکان دیگری را ضدعفونی نماییم.

روش ضدعفونی سالن مرغداری

شاید این سوال را داشته باشید که آیا آهک برای حیوانات ضرر دارد؟ در جواب باید گفت بله، زیان آور می باشد. نکته بسیار مهم در آهک پاشی سالن مرغداری این است این کار را باید پیش از جوجه ریزی و زمانی که سالن خالی می باشد انجام دهیم چون آهک ماده ای بسیار قلیایی و سوزاننده است و اگر با بدن جوجه ها تماس داشته باشد ، می تواند سبب ایجاد سوختگی شیمیایی و یا حتی تلف شدن گله شود. به همین خاطر نحوه آهک پاشی و ضدعفونی سالن مرغداری اینطور است که باید این کار را چند روز پیش از جوجه ریزی انجام می دهیم.
برای آهک پاشی سالن مرغداری بهتر است به جای استفاده از پودر آهک خشک ، از آب آهک استفاده کنیم زیرا آب آهک به تمامی منافذ و قسمت های دست نیافتنی ، به راحتی نفوذ کرده و تمامی عوامل بیماری زا را از بین خواهد برد. برای تهیه آب آهک باید به نسبت مساوی ، آهک را در آب حل کنیم و بلافاصله پیش از ته نشین شدن آهک ، آن را استفاده نماییم. برای این کار می توان از دستگاه محلول پاش استفاده نمود که هم آب آهک را با فشار به کف سالن و دیواره های می پاشد و هم آهک کمتری استفاده می شود. البته آهک ماده ای ارزان قیمت است و به همین خاطر بسیاری از مرغداران در کشورمان ، آن را جایگزین ضدعفونی کننده های شیمیایی گران قیمت کرده اند.
ساده ترین روش آهک پاشی سالن مرغداری و پرورش طیور هم در صورت نداشتن دستگاه محلول پاش ، به شکل دستی است به این صورت که می توان با استفاده از ظروفی مثل سطل ، تمامی نقاط مرغداری را به آب آهک آعشته نماییم. برای این کار بهتر است از یک جارو یا تی استفاده نمایید تا آهک به خوبی در کف سالن پخش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.