کربنات کلسیم اطلس

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم یا CaCo3 یک ماده معدنی استثنایی است، که بیش از ۴٪ از پوستهٔ زمین را تشکیل می دهد و در سرتاسر دنیا یافت می‌شود. این ماده یکی از پرکاربردترین مواد شناخته شده برای بشر است.

کربنات کلسیم یک سنگ رسوبی است و حدود ۱۰% از کل سنگ‌های رسوبی کره زمین را شامل می‌شود. این سنگ‌ها طی میلیون ها سال و با ته‌نشینی اسکلت حیوانات به صورت لایه‌لایه تشکیل شده اند.

کلسیم یک ماده مغذی ضروری برای رشد بیشتر حیوانات است. کلسیم به استحکام استخوان‌ دام‌ها کمک می‌کند و استحکام تخم ‌مرغ‌ها را بهبود می‌بخشد. کربنات کلسیم برای دام بهترین منبع کلسیم است. به همین علت از این ماده به عنوان یک مکمل برای تغذیه دام‌ها استفاده می‌شود. اغلب از کربنات کلسیم زمین(کربنات کلسیم طبیعی) برای تغذیه دام استفاده می‌شود. کربنات کلسیم زمین از آسیاب نمودن سنگ‌هایی همچون آهک و مرمر با کلسیم بالا در کارخانجات تولید پودر میکرونیزه کربنات کلسیم تولید می‌شود. سنگ آهک با کلسیم بالا حاوی ۹۵ درصد یا بیشتر کربنات کلسیم و ۲ درصد یا کمتر کربنات منیزیم است. همچنین سطح حلالیت آن برای حیوانات مناسب است.

معدن کربنات کلسیم

معادن کربنات کلسیم

پراکندگی معادن کربنات کلسیم یعنی چگونگی توزیع این نوع معادن در سطح زمین. کربنات کلسیم ماده‌ای مهم در طبیعت است که در انواع مختلف معادنی مانند کلسیت، آراگونیت و واترینت یافت می‌شود. این معادن معمولاً به صورت رسوبی در سنگ‌ها یا به صورت کانی‌های فروریخته و یا به صورت کانی‌های معدنی موجودند.

پراکندگی معادن کربنات کلسیم ممکن است به شکل ناهمگن و متفاوت در سراسر جهان باشد. این پراکندگی به عواملی مانند تاریخچه زمین‌شناسی، فرایندهای دیاژنزی و تشکیل سنگ، فشار و دما، و شرایط زمینه‌ای مربوطه وابسته است. برای مثال، کربنات کلسیم معمولاً در سازندهای رسوبی دریایی یافت می‌شود که به طور طبیعی با شرایط محیطی مربوط به اقلیم و عمق آب مربوطه متفاوت است. در نتیجه، پراکندگی معادن کربنات کلسیم در مناطق مختلف ایران و جهان متغیر است.

جهت مشاوره و خرید کربنان کلسیم همین الان با ما تماس بگیرید. (۶۶۱۲۱۱۳۰-۰۲۱)
کربنات کلسیم دامی

کاربرد کربنات کلسیم برای دام

کربنات کلسیم حاوی مقادیر زیادی عنصر کلسیم است. خوراکی که در مزرعه کشت می‌شود، مانند غلات و خوراک گاو، معمولاً برای تأمین کل نیازهای کلسیم حیوانات کافی نیست. کاربرد کربنات کلسیم در خوراک دام به جهت بهره‌مندی از محتوای بالای کلسیم و منیزیم آن‌ است. کربنات کلسیم هم در ویتامین‌ها و هم در پرمیکس‌ها استفاده می‌شود. کربنات کلسیم آسیاب شده حجم زیادی به خوراک می‌دهد و  با خاصیت روان‌کنندگی خود خوراک خشک را بدون گرد و غبار نگه می‌دارد. علاوه بر این، رنگ کربنات کلسیم ظاهری اشتها آور به خوراک می‌دهد.

نقش کربنات کلسیم برای دام

نقش کربنات کلسیم برای دام به عنوان یک مکمل غذایی و یک آنتی اسید است. سنگ آهک با خلوص بالا، با سطوح کم ترکیبات نامحلول در اسید، یک عنصر خوراکی ضروری برای دام‌های خانگی از جمله گاو و گوسفند است. این مکمل تغذیه‌ای باعث رشد استخوان می‌شود. افزودن کربنات کلسیم خوراکی به رژیم غذایی دام‌ها تاثیرات زیر را دارد:

  • استخوان بندی قوی‌تر، تقویت اسکلت حیوان و جلوگیری از نرم شدن و شکستن استخوان‌ها
  • جلوگیری از مشکلات عصبی و انقباضات عضلانی و گرفتگی عضلات در دام‌ها
  • شیر بیشتر دام
  • مقاومت بیشتر دام‌ها در برابر بیماری
  • هضم غذا را برای دام‌ها آسان‌تر می‌کند
  • بهبود عملکرد آنزیمی و هورمونی دام‌ها

علت استفاده از پودر کربنات کلسیم برای دام

علت استفاده از پودر کربنات کلسیم برای دام، تامین کلسیم و آنتی‌ اسیدهای ضروری برای بدن دام است.  زیرا در صورت کمبود این مواد معدنی در جیره دام استخوان بندی آن‌ها مشکل ساز شده و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در دام افزایش می‌یابد‌. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

  • مشکلات اسکلتی و استخوانی
  • کاهش اشتها
  • افزایش حساسیت به بیماری‌های انگلی
  • کلسیم نقش مهمی در جذب مواد مغذی (اصلاح نفوذپذیری سلول) و همچنین در لخته شدن خون ایفا می‌کند. این ماده معدنی عنصری کلیدی برای تشکیل پوسته تخم مرغ است. کلسیم همچنین با تقویت استخوان‌ها به رشد گاوها، گوسفندها و شترها کمک می‌کند.
کربنات کلسیم ویژه خوراک طیور

نقش کربنات کلسیم برای جیره طیور

نقش کربنات کلسیم برای جیره طیور از اهمیت زیادی برخوردار است. کربنات کلسیم جیره طیور یک منبع طبیعی کلسیم برای طیور بالغ و پرندگان شکار است. کربنات کلسیم اضافه شده به غذای پرندگان پوسته تخم مرغ را برای مرغ‌های تخمگذار تقویت می‌کند. در نتیجه باعث می‌شود پرندگان تخم‌های سالم‌تری تولید کنند. کلسیم به طور کلی باعث تقویت استخوان‌های پرندگان و افزایش سلامتی پرها در پرندگان نر و ماده می‌شود.

کربنات کلسیم مخصوص پرندگان در حقیقت سنگ آهک خرد شده است که به شکل شن به غذای پرندگان اضافه می‌شود. اضافه کردن پودر کربنات کلسیم به غذای پرندگان دارای سنگدان به هضم مناسب غذا در بدن آن‌ها کمک می‌کند. زیرا شن برای سنگدان مورد نیاز است و دسترسی به آن برای هضم مناسب ضروری است. اندازه دانه‌های کربنات کلسیم مناسب برای تغذیه پرندگان تقریباً ۱/۱۶ اینچ یا کمتر است. اغلب از کربنات کلسیم طبیعی با مش بین ۸۰ تا ۱۰۰ برای تغذیه طیور و حیوانات استفاده می‌شود.

علت استفاده از پودر کربنات کلسیم در جیره طیور

همه ما می‌دانیم که داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت پرندگان اهمیت زیادی دارد. بنابراین ویتامین‌ها و مواد معدنی باید به عنوان بخش اصلی در هر جیره متعادل و کاملی که برای پرندگان حاضر می‌شود، وجود داشته باشند. کمبود مواد معدنی در جیره پرندگان به معنای افزایش مرگ و میر آن‌ها و همچنین کاهش ارزش غذایی تخم‌های پرندگان تخمگذار می‌شود. مطمئنا هیچکس دوست ندارد مرغی با کمبود مواد مغذی ببیند. زیرا در آن صورت تخم مرغ حاصل نیز ارزش غذایی چندانی نخواهد داشت. علت استفاده از پودر کربنات کلسیم در جیره طیور، تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن آن‌هاست.

کلسیم برای بدن پرندگان در حال رشد مهم است، همچنین جزء کلیدی پوسته تخم مرغ به شمار می‌رود. پوسته عمدتاً از کربنات کلسیم یا CaCO3 تشکیل شده است. پرندگانی که به اندازه کافی ذخایر کلسیم در بدن خود ندارد، ممکن است در تخم گذاری دچار مشکل شوند. طیور در حال رشد نیاز به رژیم غذایی با کلسیم کمتری نسبت به یک پرندگان تخمگذار دارند. بنابراین نیاز پرندگان تخمگذار به کربنات کلسیم جیره طیور نسبت به سایر پرندگان بیشتر است. یک مرغ تخمگذار باید به اندازه کافی کلسیم در جیره خود داشته باشد. تا کلسیم استخوان‌های خود را برای گذاشتن در پوسته تخم مرغ تخلیه نکند.

انواع مش کربنات کلسیم

انواع مش بندی (اندازه ذرات):

مواد معدنی در صنعت غالبا به صورت پودری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندازه و کیفیت ذرات در پودرهای سنگ‌های معدنی نقش بسزایی در کیفیت پایانی محصولات تولید شده توسط این صنایع دارد. به طور ویژه در مورد کربنات کلسیم می شود گفت مش‌بندی این پودر از ۵۰ تا ۲۵۰۰ انجام می گردد. به صورت کلی می شود گفت که به کربنات کلسیم از مش ۵۰ تا ۲۰۰ کربنات کلسیم پودری و به کربنات کلسیم از مش ۲۰۰ تا ۲۵۰۰ (ذرات پودر کربنات کلسیم اندازه‌ای در حد میکرون دارند) پودر کربنات کلسیم میکرونیزه گفته می‌شود.

برای مشخص کردن اندازه ذرات پودر کربنات کلسیم میکرونیزه از پارامتری به نام مش استفاده می‌شود، اما مش کربنات کلسیم چیست ؟ مش استانداری است که برای توضیح و بیان اندازه و دانه بندی پودرها  و به شکل خاص، پودر  میکرونیزه در سال‌های ۱۹۸۶-۱۹۸۷ تعریف گردید.بر اساس تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی و نمونه برداری از پودر  ، پخش ذرات  (Particle Size Distribution) موجود در آن پودر اندازه گیری می‌شود. بنا بر بیشترین اندازه ذرات موجود در پودر شاخص مش برای نشان استفاده می شود. هر چه عدد مش بیشتر شود، به این معنی است که ذرات سازنده آن کوچک تر است. از طرفی هرچه ذرات تولید شده ریزتر باشد، از قیمت بیشتری برخوردار خواهد بود زیرا کوچکتر شدن ذرات نیاز به فرایند تولید طولانی تر و پیچیده تر بوده و همچنین مقدار محصول تولید شده نیز کمتر می‌شود.

جهت مشاوره و خرید کربنان کلسیم همین الان با ما تماس بگیرید. (۶۶۱۲۱۱۳۰-۰۲۱)

ارزش تغذیه‌ای:

عنصر کلسیم  پر مصرف‌ترین و پر نیازترین ماده معدنی بدن است. از کربنات کلسیم جهت تامین عنصر کلسیم بدن استفاده می‌شود. در این مقاله نیت داریم وظایف و عملکرد عنصر کلسیم در بدن را مورد بررسی قرار دهیم. کلسیم فراوان ترین عنصر مصرفی در بدن حیوانات است که حدود ۲درصد وزن بدن و بیش از ۴۵ درصد کل مواد معدنی مورد نیاز بدن را تشکیل می‌دهد.

این عنصر موجب سختی و استحکام دندان و استخوان‌ها می‌شود. تقریبا ۹۹-۹۸ درصد کلسیم در استخوان‌ها و معمولا به صورت ترکیب شیمیایی با فسفر یافت می‌شود. و ۲-۱ درصد باقیمانده کلسیم در مایعات بدن یافت می‌شود که دارای نقش مهمی در عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها، آنزیم‌ها و انعقاد خون است. این عنصر به طور طبیعی در طبیعت تنها در ترکیباتی به شکل، کربنات‌ها، سولفات‌ها و اکسیدها یافت می‌شود. کلسیت برگرفته از کلمه یونانی چالیکس (Chalix) به معنای آهک است که رایج‌ترین ماده شیمیایی پایه بوده و از سنگ‌های کربنات کلسیم تولید می‌شود. این ماده از هزاران سال پیش به منظور ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

این عنصر در موارد زیادی از قبیل: انقباض ماهیچه‌ها، فعالیت آنزیم‌ها، کنترل ضربان قلب (افزایش کلسیم باعث افزایش ضربان قلب و کاهش کلسیم منجر به کاهش ضربان قلب می‌شود)، انتقال پالس‌های عصبی، ترشح هورمون، انعقاد خون (به منظور تبدیل پروترومبین ترومبین)، ساختار و قابلیت نفوذپذیری دیواره سلولی، ایفای نقش در ساخت دندان و استخوان، تولید شیر، تولید تخم‌مرغ (تشکیل پوسته تخم‌‌مرغ) و … نقش دارد.

نحوه جذب عنصر کلسیم در بدن:

  • به صورت انتقال فعال و غیر فعال جذب می‌شود.
  • هورمون پاراتیروئید، کلسی‌تونین و شکل فعال ویتامین D در جذب کسیم نقش دارند.
  • کلسیم در طول روده جذب شده که بیشترین جذب روده‌ای در ژژنوم و دودنوم است.
  • به طور طبیعی ۳۰-۵۰ درصد کلسیم جیره، در بدن جذب می‌شود.
  • قابلیت دسترسی کلسیم موجود در خوراک‌ها و مکمل‌های معدنی، بر جذب آن از طریق غشاء روده موثر است.

عوامل موثر بر افزایش جذب:

  • نوع خوراک
  • نیازهای بدن
  • پروتئین
  • ویتامین D
  • عوامل اسیدی کننده دستگاه گوارش
  • نسبت پایین آنیون به کاتیون
  • آنزیم فیتاز، قابلیت دسترسی کلسیم جیره‌ها را افزایش می‌دهد.
  • ویتامین C در جوجه‌ها

عوامل موثر در کاهش جذب

  • بالا بودن کلسیم جیره
  • عدم تعادل کلسیم با فسفر
  • بالا بودن سطح چربی جیره
  • کمبود ویتامین D
  • سن
  • بالا بودن اسیدیته (PH)روده
  • اسید اگزالیک(۱ درصد اسید اگزالیک در جیره، جذب را یک سوم کاهش می‌دهد.)
  • افزایش سطح گوگرد و فلوئر جیره
  • اسید فایتیک (در حیوانات تک معده‌ای، فیتات، قابلیت دسترسی کلسیم جیره را کاهش می‌دهد)

نحوه متابولیسم کلسیم در بدن:

  • فرآیند متابولیسم کلسیم، هورمونی بوده و توسط هورمون پاراتیروئید کنترل می‌شود.
  • حفظ سطح ثابت کلسیم خارج سلولی توسط واکنش‌های شیمیایی بدن
  • پایین بودن کلسیم پلاسما منجر به افزایش جذب روده‌ای کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار می‌شود.
  • اگر میزان کلسیم به پایین‌تر از سطح احتیاجات کاهش یابد، در این صورت به منظور حفظ کلسیم، مایع خارج سلولی از استخوان‌ها باز جذب می‌شود. این پاسخ سریع نیست. بجز آرواره که کلسیم از آن‌ها به سرعت بازجذب می‌شود.
  • طولانی شدن دوره کمبود کلسیم منجر به ضعیف شدن استخوان و عارضه ریکتز در حیوانات جوان و استئومالاشیا در حیوانات بالغ می‌شود.
  • هیپوکلسیمی با کاهش ناگهانی کلسیم جیره اتفاق می‌افتد که بیشتر در گاوهای شیری شایع است. در هیپوکلسیمی، عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب به شدت افت کرده و بیماری تب شیر را ایجاد می‌کند.
  • کمبود منزیم، متابولیسم کلسیم در خون را کاهش می‌دهد.
  • کلسیم از طریق جفت به جنین منتقل مس‌شود.

نحوه دفع عنصر:

  • توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود.
  • مدفوع، مهم‌ترین مسیر دفع کلسیم است.
  • دفع ادراری کلسیم بسیار کم و مقدار ناچیزی از طریق عرق دفع می‌گردد.
  • دفع ادراری کلسیم ممکن است در هنگام بالا بودن سطح کلسیم جیره، افزایش یابد. (بیشتر در حیواناتی صورت می‌گیرد که تخمیر میکروبی در بخش انتهایی روده دارند.)
جهت مشاوره و خرید کربنان کلسیم همین الان با ما تماس بگیرید. (۶۶۱۲۱۱۳۰-۰۲۱)

مجوز سازمان دامپزشکی کشور:

شرکت چشمه سازان پردیس به عنوان اولین شرکت در زمینه تولید کربنات کلسیم موفق به اخذ مجوز سازمان دامپزشکی گردید.

مجوز-دامپزشکی-گروه-اطلس

مشاوره رایگان:

تیم اطلس آماده ارائه مشاوره رایگان در امور تغذیه دام و طیور و همچنین مشاوره کامل در مورد محصولات و روش های خرید و ارسال بار به شما عزیزان می‌باشد. شما می‌توانید هر روز هفته با شماره تلفن: ۶۶۱۲۱۱۳۰-۰۲۱ تماس گرفته و با مشاورین ما در ارتباط باشید.

جهت مشاوره و خرید کربنان کلسیم همین الان با ما تماس بگیرید. (۶۶۱۲۱۱۳۰-۰۲۱)
تماس بگیرید

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم مش ۴۰۰

تماس بگیرید

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم گرانول

تماس بگیرید

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم ارزنی

تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید