مش کربنات کلسیم چیست؟

مش استانداری است که برای توضیح و بیان اندازه و دانه بندی پودرها و به شکل خاص، پودر میکرونیزه در سال‌های ۱۹۸۶-۱۹۸۷ تعریف گردید. بر اساس تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی و نمونه برداری از پودر، پخش ذرات  (Particle Size Distribution) موجود در آن پودر اندازه گیری می شود. بنا بر بیشترین اندازه ذرات موجود در پودر از شاخص مش برای نشان دادن اندازه ذرات استفاده می‌شود. هر چه عدد مش بیشتر شود، به این معنی است که ذرات سازنده آن کوچک تر است.

لازم به ذکر است با بالا رفتن عدد مش و ریز شدن ذرات قیمت محصول نیز بالاتر می‌رود. زیرا فرایند ریز کردن ذرات نیاز به صرف زمان و هزینه بیشتری دارد و همچنین مقدار محصول تولید شده نیز کمتر می‌شود.

مواد معدنی در صنعت غالبا به صورت پودری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندازه و کیفیت ذرات در پودرهای سنگ های معدنی نقش بسزایی در کیفیت پایانی محصولات تولید شده توسط این صنایع دارد. به طور ویژه در مورد مش کربنات کلسیم می شود گفت مش‌بندی این پودر از ۵۰ تا ۲۵۰۰ انجام می‌گردد. به صورت کلی می‌شود گفت که به کربنات کلسیم از مش ۵۰ تا ۲۰۰ کربنات کلسیم پودری و به مش کربنات کلسیم از مش ۲۰۰ تا ۲۵۰۰ (ذرات پودر کربنات کلسیم اندازه‌ای در حد میکرون دارند) پودر کربنات کلسیم میکرونیزه گفته می‌‌شود.

برای مشخص کردن اندازه ذرات پودر کربنات کلسیم میکرونیزه از پارامتری به نام مش استفاده می‌شود ، اما مش کربنات کلسیم چیست؟

انواع مش‌ کربنات کلسیم (اندازه ذرات):

کربنات کلسیم گرانول:

اندازه ذرات در این محصول بین ۳ تا ۵ میلیمتر می‌باشد. از این محصول بیشتر در خوراک طیور با جثه بزرگتر مانند شترمرغ، بوقلمون و همچنین مرغ با سن بیشتر مثل فارم های مادر، اجداد و فارم تخم گذار در هفته‌های پایانی تولید استفاده می‌شود. این محصول بسته به سفارش مشتری بصورت فله، کیسه قابل بارگیری می‌باشد.

کربنات کلسیم با سایز گرانول

کربنات کلسیم ریز گزانول:

اندازه ذرات در این محصول بین ۱ تا ۳ میلیمتر می‌باشد. این محصول عموما در خوراک طیور با جثه و سن کمتر مانند بلدرچین و فارم‌های مرغ گوشتی، پولت و مرغ تخم‌گذار در هفته‌های ابتدایی تولید قابلیت مصرف دارند.

مهمترین علت استفاده از ذرات درشت تر کلسیم در فارم‌های تخم گذار این است که هورمون استروژن در بدن مرغ بالغ در شب فعال می‌شود که معمولا پرنده خوراکی دریافت نمی‌کند، پس بسته به سن مرغ از ذرات بزرگ‌تر استفاده می‌شود که جذب کلسیم در دستگاه گوارش مرغ بصورت تدریجی و آهسته تر رخ دهد.

کربنات کلسیم ریز گرانول اطلس

کربنات کلسیم ارزنی:

اندازه ذرات در این محصول بین ۰.۵ تا ۱ میلیمتر است. این محصول به علت هم اندازه بودن با ذرات اصلی تشکیل دهنده خوراک مانند ذرت و …  قابلیت بالایی در ترکیب و میکس شدن جهت تولید دان آماده در کارخانجات تولید خوراک را دارا می‌باشد.

کربنات کلسیم ارزنی اطلس

کربنات کلسیم مش ۱۵۰:

این محصول جزء دسته پودری بوده و به علت ذرات ریز و یکدست بیشتر در کارخانجات تولید خوراک دام و همچنین مجموعه های گاوداری مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول بسته به سفارش مشتری بصورت فله، فله(بونکر)، کیسه و جامبو بگ ۱.۵ تنی قابل بارگیری می‌باشد.

کربنات کلسیم پودری اطلس

کربنات کلسیم مش ۴۰۰:

اندازه ذرات در این محصول ۷۴ میکرون می‌باشد. این محصول جز دسته محصولات میکرونیزه می‌باشد که توسط جداکننده‌ها (سپراتورهای) پیشرفته صنعتی تولید می‌شود. ذرات ریز و در نتیجه افزایش سطح تماس، این محصول را به یک محصول ایده‌آل جهت مصرف در کارخانجات تولید دی‌کلسیم و مونوکلسیم فسفات تبدیل کرده است.

کربنات کلسیم پودری اطلس
تولید کربنات کلسیم پودری بدون رطوبت

کربنات کلسیم یکی از ترکیبات معدنی مهم در تغذیه دام و طیور است که باعث بهبود سلامت، رشد، و تولید این موجودات می‌شود. استفاده از این ترکیب به عنوان جزء تغذیه می‌تواند به بهره‌برداری بهینه از فواید کلسیم کمک کند. دقت به اندازه مش کربنات کلسیم  و استفاده از محصول با سایز مناسب و یکدست به ما در بهبود روند تولید و بالا بردن کارایی کمک بسیاری می‌کند. همچنین، نیاز است که از میزان مناسبی از کربنات کلسیم با نظر دکتر تغذیه استفاده گردد و همه نکات و محدودیت‌ها رعایت شود تا بهترین نتیجه‌ها حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/netpoudr/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/netpoudr/public_html/wp-content/plugins/really-simple-ssl/class-mixed-content-fixer.php on line 107