اهمیت کربنات کلسیم برای مرغ های تخم گذار

مدت زمان تشکیل پوسته تخم مرغ در دستگاه تناسلی پرنده ۱۸-۲۲ ساعت می باشد. رسوب کلسیم بر روی تخم در ابتدا با روند آرام شروع می شود و به تدریج به اوج خود میرسد،درشت بودن اندازه ذرات گرانولی باعث می شود که میزان مطلوب کلسیم در ساعت های پایانی تشکیل تخم مرغ یا زمان اوج رسوب  برای پرنده فراهم و مشکلات پوسته در گله برطرف گردد.

قسمت های مختلف دستگاه تناسلی ماده و زمان توقف زرده در آنها و شکل گیری قسمت های مختلف تخم(کلا ۲۵ ساعت)

 اینفاندیبولوم۲۰ دقیقه ۷cmدریافت تخمک و لقاح با اسپرم
مگنوم۳ ساعت ۳۴cmمحل تولید سفیده (آلبومین)
ایسموس۱ ساعت ۸cmتولید پرده پو سته ای
رحم۲۰ ساعت و ۳۰ دقیقه ۸cmتولید پوسته آهکی
واژنچند ثانیه ۸ cmترشح چربی و مواد روی پوسته

 

ماهیت صدف و کربنات کلسیم بر خلاف گفته های رایج یکسان هست هر دو این محصولات از عمدتا از فرمول شیمیایی (CaCO3 ) تشکیل شده اند که طبیعتا خصوصیات شیمیایی و هضمی مشابهی را از خود نشان می دهند و شرکت کربنات اطلس، کربنات کلسیم با کیفیتی را شناسایی کرده است که خلوص بالای را در آزمایشگاه های معتبر کشور نشان داده است. درادامه باید به این موضوع اشاره شود که صدف دارای خاک زیادی هست که عملا علاوه بر اینکه هزینه زیادی رو برای خرید این ماده پرداخت میکنید عملا بخشی از پول برای خرید خاک پرداخت شده که هیچ ارزش غذایی ندارد و هزینه های حمل و نقل زیاد برای خریدار بهمراه دارد.مجموعه های بزرگی از ما خریداری میکنند که هیچکدام مشکلی را با محصولات ما نداشتند و به جهت خرید از محل نزدیکتر هزینه های پایینتری را برای خرید منبع کلسیم مرغ های خود میپردازند در ضمن شرکت با بررسی های علمی به تولید کربنات کلسیم در سایزهای استانداردی پرداخته است که در طول شب و افزایش رسوب کلسیم پوسته به تامین کلسیم بدن پرندگان بپردازد و مانع از نازک شدن پوسته تخم مرغ ها گردد و همان کیفیت و کارایی محصولات مشابه خود را نشان می دهد.

سایز گرانولی

اندازه ذرات ۳-۶ میلیمتر

از این سایز در مزارع مرغ تخمگذار و مادر استفاده می گردد مورد مهم و حیاتی برای این مرغان میزان کلسیم جیره و اندازه ذرات کربنات کلسیم می باشد.  

 مقایسه صدف با کربنات در تغذیه طیور تخم گذار

در این مقاله به مقایسه صدف با کربنات در تغذیه طیور تخمگذار پرداخته شده است.سعی شده در این مقاله به دور از هر گونه اغراق در مورد هر یک از این مواد به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و در تکمیل این مقاله از مقالات معتبر افراد دیگر  استفاده و منابع و ماخذ آنها آورده شده است.

منابع کلسیم برای مرغان تخمگذار:نوشته Dr.Peter Hunton

در حدود ۹۷ درصد پوسته تخم مرغ از کلسیم کربنات تشکیل شده است.وزن پوسته در حدود ۶ گرم است که تقریبا کل این میزان از کربنات کلسیم تشکیل شده است

کلسیم از دو طریق یا دومنبع برای تشکیل پوسته تخم مرغ بدست می آید

راه اول:از خوراک که از طریق جذب کلسیم از روده و انتقال به جریان خون انجام می شود

راه دوم:از منابع ذخیره ای کلسیم در استخوان های مدولار، در طی زمانی که تخم مرغی در حال تشکیل نیست این منابع ذخیره ای دوباره احیا می شوند.

کلسیم کربنات حداکثر دارای ۴۰ درصد کلسیم می باشد.در حدود ۲.۵ گرم کلسیم و در زمان ۱۸-۲۰ ساعت باید به غده پوسته ساز منتقل گردد تا به شکل پوسته تخم مرغ در تبدیل شود.

رایج ترین منبع کلسیم برای مرغان تخمگذار سنگ آهک هست که بیشتر این ماده از کلسیم کربنات) CaCO3) تشکیل شده است.این مکمل معدنی خیلی خوب توسط پرنده ها هضم می شود.کلسیم کربنات به یون های کلسیم(Ca۲+) وکربنات) CO3۲) تجزیه می شود و به صورت سالم و غیر تجزیه شده قابل ورود به جریان خون نیست.

یون های کلسیم و کربنات دوباره ترکیب و تشکیل کربنات کلسیم را میدهند و سپس برروی تخم مرغ رسوب و پوسته تشکیل می گردد.

در اواسط دهه ۱۹۶۰ تحقیقاتی در دانشگاه کرنل انجام شد که درآن پرفسور میلتون کشف کرد پوسته صدف با اندازه درشت نسبت به کلسیم کربنات قابلیت هضم و ابقاء بیشتری دارد.

دلیل این موضوع آن بود که فرض می شد قطعات بزرگتر پوسته صدف زمان بیشتری را درسنگدان باقی می مانند و به آرامی و در طی یه دوره طولانی حل می شوند. در مقابل قطعات ریز کربنات به سرعت حرکت و هضم می شوند.

تحقیقات دکتر اسکات توسط تعداد زیادی از محققین تایید و شفاف سازی شده است.به ویژه دکتر رولند در دانشگاه آبرون، پروفسور رولند تعداد زیادی از تحقیقات در مورد تغذیه کلسیم را کامل کرده است.

رولند تاکید کرده است که هیچ مزیت ذاتی بین پوسته صدف با کربنات کلسیم وجود ندارد به جز در سایز و اندازه ذرات این مواد،او نشان داده که اندازه ذرات درشت تر از ۱ میلیمتر مدت زمان بیشتری در سنگدان باقی می مانند و کلسیم به آرامی به جریان خون وارد می شود.

 

 

References:

D.A. Roland Sr. 2000. Nutrition and Feeding for Optimum Egg Shell Quality. Proceedings, World’s Poultry Congress 2000,

Montreal. CD Rom.

Craig N. Coon 2001 Feeding Commercial Egg-Type Layers. Chapter 18 in “Commercial Chicken Meat and Egg Production”5th Edition. Ed. Donald D. Bell and William D. Weaver Kluwer Academic Publishers.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *