تحقیقات نشان می‌دهد که با مصرف کلسیم از منبعی با اندازه ذرات بزرگ سختی استخوان بیشتر می شود و میتواند باعث اصلاح ناهنجاری های اسکلتی شود.

کلسیم جیره در پرورش پولت و مرغ تخم گذار به منظور تامین منبع کلسیم کافی و با کیفیت برای استخوان ها و پوسته تخم مرغ و دیگر فعالیت های فیزیولوژیک مورد نیاز است.همانطور که در دسترس بودن مقدار کافی کلسیم اهمیت دارد همچنین مهم است که مقدار کافی کلسیم با ذرات درشت در جیره وجود داشته باشد.

به طور سنتی فقط کلسیم با ذرات کوچک و در حدود  قطر ۵/۰ میلی متر در جیره پولت استفاده شده است. وقتی پولت به مرحله تولید تخم مرغ می‌رسد منابع کلسیم با ذرات درشت مثل سنگ آهک، پوسته صدف و پوسته تخم مرغ را با نسبت هایی با هم مخلوط و وارد جیره می کنند.

راهنمای پرورش سویه مرغ تخمگذار ‌)های_لاین( توصیه می‌کند در شروع تولید و در ادامه تولید مخلوطی از کلسیم که ۶۵ درصد آن از منابع دانه درشت با قطر ۲-۴ میلی متر است استفاده شود. وقتی که بهبود کیفیت پوسته مد نظر باشد بهتر است منابع کلسیم دانه درشت با جیره مخلوط شود یا در بعضی موارد سرک شود(بر سطح جیره ریخته شود).

تاثیر اندازه ذرات کلسیم بر پولت ها

در دانشگاه نبراسکا تحقیقی انجام شده که آیا استفاده از کلسیم دانه درشت با سایز ۹/۰ میلی متر در طول دوره پرورش پولت می تواند باعث بهبود استحکام اسکلت بندی در دوره قبل از تولید تخم ‌شود. اولین آزمایش ما (منتشر شده توسطدکتر ایوزبیو و همکاران در سمپوزیوم بین المللی طیور سال ۲۰۱۳)  دو سنگ کربنات کلسیم تولیدی از منابع سنگ آهک ایوا را مقایسه کرده‌اند. مورد اول محصول شرکت یونیکال است که سایز آن ۴۳۱/۰ میلی متر است ومورد دوم محصولی با اندازه ذرات ۸۷۹/۰ میلی متر. سنگ آهک های تولیدی به سویه‌های مرغ بووانز سفید و لوهمن قهوه ای در قفس های مدرن شرکت بیچ داتچمن و قفس های پلکانی سنتی از هفته هفتم تا هفته هفدهم داده شد. تراکم مواد معدنی استخوان سویه لوهمن قهوه ای در قفس وقتی از کلسیم دانه درشت در جیره استفاده شد به میزان قابل توجهی افزایش یافت. همچنین روند افزایش تراکم مواد معدنی استخوان در سویه بووانز سفید در سیستم قفس زمانی که از ذرات درشت‌تر کلسیم استفاده شد مشاهده شد.

علاوه بر تراکم مواد معدنی استخوان، ناهنجاری های استخوان جناغ نیز در پولت های جوان اندازه گیری شد. به طور معمول تغییر شکل استخوان جناغ در پولت ها قبل از شروع تخمگذاری غیر منتظره است  اما به طور عجیبی در آزمایشات سنجش قطر استخوانی که توسط دکتر ایوزبیو انجام شد در پولت های کمتر از ۱۶ هفته شکستگی و ترک‌های ریز در استخوان‌ها مشاهده شد. کاهش ۲ برابری ناهنجاری های استخوان جناغ زمانی که از ذرات درشت کلسیم استفاده شد مشاهده گردید. این تحقیق در طول دوره تخم گذاری نیز ادامه پیدا کرد تا اثر طولانی مدت بهبود استخوان و اسکلت در دوره پرورش پولت بر کیفیت پوسته تخم مرغ مشخص شود.

منابع دیگر کلسیم

علاوه بر اندازه سایز منبع کلسیم، قابلیت دسترسی و قیمت کلسیم هم از اهمیت بالایی برخوردار است. پوسته صدف بعنوان یک منبع کلسیم با اندازه ذرات درشت دهه هاست که جز جیره طیور است. متاسفانه با افزایش قیمت حمل و نقل تعداد زیادی از واحدهای تولیدی که از دریا دور هستند دسترسی به بازار پوسته صدف مقرون و به صرفه ندارند. پوسته های تخم مرغ خشک شده از تخم مرغ های شکسته در دستگاه جوجه کشی نیز میتوانند به عنوان یک منبع  با ارزش کلسیم برای پرورش طیور استفاده شوند.

اسچیدلر در سال ۱۹۹۸ نتیجه تحقیقاتش در مورد استفاده مرغان تخم گذار از کلسیم پوسته تخم مرغ را منتشر کرد. پوسته تخم مرغ خشک شده از دو کارخانه جوجه کشی مختلف با پوسته صدف و سنگ آهک در اندازه های مختلف از سایز کوچک تا بزرگ مورد مقایسه قرار گرفت. محصول پوسته تخم مرغ خشک شده که اندازه سایز آن از ۲ تا ۴/۰  میلی متر است مخلوطی از سایز های کوچک تا بزرگ است که بیشتر ذرات آن در دامنه ۶/۰ تا ۲ میلی متر قرار دارد. قابلیت هضم کلسیم برای مرغ هایی که با پوسته تخم مرغ تغذیه شده بودند ۳۸ تا ۴۶ درصد بود ، در مقابل این میزان برای سنگ آهک ۵/۴۷ درصد و مخلوط سنگ آهک با پوسته صدف ۹/۳۳ درصد بود.

ضایعات پوسته تخم مرغ به عنوان جزئی از جیره گزینه با ارزشی برای جلوگیری از ترک دار شدن پوسته تخم مرغ به حساب می آید. مخصوصا زمانی که پوسته صدف و سنگ آهک در دسترس نباشد.

امروزه سنگ آهک (کربنات کلسیم) تبدیل به منبع اصلی کلسیم شده است. خوشبختانه کربنات کلسیم به صورت درشت استخراج می‌شود و قابلیت ریز شدن به مش های مختلف مورد نیاز تولید کننده ها را دارد. انحلال پذیری سنگ آهک در اسید به شدت به معدن آن وابسته است ، بنابراین تولید کننده ها باید علاوه بر دسترسی آسان و کیفیت، مقرون و به صرفه بودن را نیز در نظر بگیرند.

 

ترجمه شده توسط تیم تحقیق و توسعه شرکت اطلس

میثم فراهانی

نگاشته شده توسط شیلا.ای.پوردام

منبع: مجله بین‌المللی  NET. WATTAG

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.