سرمایه‌گذاری که بعد‌ها بهره‌دهی داشته باشد از کاهش هزینه  مقطعی بهتر است.

 

در پرورش گاو شیری نیمی از گوساله‌ها نر هستند که برای پروار یا موارد دیگری در مزرعه استفاده می شوند.  تنظیم هزینه‌ها برای پرورش گوساله‌های نر اهمیت بسیار دارد، هرچند که گوشت آنها به اندازه گوشت گوساله‌های نژاد گوشتی ارزشمند نیست. بنابراین صرف کردن هزینه‌ی بالا برای خوراک پایانی در پرورش گوساله‌های نر جز اولویت‌های دامداران نیست اگرچه حتی تغذیه ابتدایی مطلوب می‌تواند نتایج بهتر و سریع‌تری در پی داشته باشد که البته این بحث دیگریست.

حالا روی ۵۰ درصد دیگر گوساله‌ها تمرکز می‌کنیم که می‌توانند تلیسه‌های با پتانسیل جایگزینی گاوهای شیری باشند که یک بخش ضروری از چرخه پرورش در هر فارم گاو شیری است. تغذیه این گروه با جایگزین شیر شروع می‌شود که کیفیت‌های مختلفی دارد و یک جیره استارتر خشک که می‌تواند غلات مخلوط ، پلت یا پودر باشد. حتی با وجود فرمول‌بندی‌های یکسان،  قیمت می‌تواند متفاوت باشد. استارتر غلات مخلوط گران‌ترین نوع است و استارتر پودری توسط کارشناسان پیشنهاد نمی‌شود و توصیه می‌کنند که مصرف آن محدود باشد. بنابراین بیشتر گوساله‌های ماده با پلت تغذیه می‌شوند که بر اساس شواهد علمی کاملا مناسب است.

تجارب تجاری مصرف بیشتر غلات مخلوط را پیشنهاد می‌کند و این توجه دامدارنی که به رشد سریع گوساله‌های ماده خود علاقه دارند را جلب می‌کند، چرا که این رشد می‌تواند به افزایش میانگین و بازده شیر منجر شود. به علاوه این که هرچه زودتر گوساله‌های ماده به مصرف خوراک خشک عادت کنند کمتر شیر خشک مصرف می‌کنند و زودتر می‌توانند علوفه بخورند.

بنابراین به نظر من بهتر است محاسبه هزینه‌ی  خوراک به صورت کلی(شیر خشک،استارترو علوفه) انجام شود. برخلاف روال معمول که قیمت شیر خشک، استارتر و علوفه جداگانه محاسبه می‌شود. اگر یکی از اجزا گران است مثل استارتر غلات مخلوط اما منجر به کاهش مصرف گران‌ترین جز مثل شیر خشک می‌شود و نهایتا منجر به از شیرگیری سریع‌تر می‌شود (یعنی کاهش کلی مصرف استارتر و شیر خشک) پس انتخاب آن یک سرمایه‌گذاری است نه صرف کردن هزینه بیشتر.

 

نوشته شده توسط دکتر آیونیس

ترجمه شده در تیم تحقیق و توسعه گروه اطلس

میثم فراهانی

مجله بین المللی NET. WATTAG

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.